Semua yang Anda Perlu Tahu Mengenai Carpal Tunnel Syndrome

Semua yang Anda Perlu Tahu Mengenai Carpal Tunnel Syndrome

Anda mungkin pernah mendengar tentang Carpal Tunnel Syndrome atau CTS untuk jangka pendek, tetapi adakah anda benar-benar tahu apa yang ada atau apa yang menyebabkan ia? Baca, kerana anda adalah kira-kira untuk mengetahui.

The carpal tunnel adalah terowong kecil di bahagian dalam pergelangan tangan yang dikelilingi oleh tulang dan ligamen. Terowong ini direka untuk melindungi saraf utama ke tangan anda dan juga semua tendon yang bergerak jari anda. Apabila tekanan diletakkan di atas terowong yang dalam tempoh masa yang panjang, anda akan mendapat sakit, kebas, kesemutan dan akhirnya kelemahan dalam tangan dan pergelangan tangan. Wanita adalah kira-kira 300% lebih cenderung untuk membangunkan keadaan daripada lelaki, walaupun mereka mengalami ia juga. Ia adalah salah satu yang paling biasa kecederaan penggunaan berulang-ulang dilihat hari ini.

Salah satu gejala yang paling biasa yang anda mungkin notis jika anda mempunyai CTS ialah kebas atau kesemutan sensasi apabila bangun dari tidur pada waktu pagi, atau melakukan perkara-perkara seperti cuba untuk cengkaman stereng di dalam kereta. Sesetengah orang berkata, mereka cuba untuk berjabat tangan mereka untuk melegakan kesemutan, tetapi ini biasanya tidak berfungsi. Sakit juga satu lagi gejala CTS. Sakit ini boleh memancar sejauh bahu atau ke bawah ke dalam jari dan boleh menjadi jenis menikam tajam sakit atau sakit yang lebih berterusan. Adalah penting untuk ingat bahawa jika anda mempunyai mana-mana gejala-gejala ini anda perlu berjumpa doktor, kerana jika dibiarkan tanpa rawatan, anda boleh mengalami kerosakan kekal pada saraf dan otot.

Rawatan yang paling biasa untuk CTS adalah penetapan pergelangan tangan, juga dikenali sebagai splinting, supaya tendon dan saraf boleh berehat dan ubat tahan sakit radang bukan steroid (NSAID) seperti Ibuprofen. Kaedah ini biasanya membantu untuk masa yang singkat dan pesakit kembali kepada pekerjaan biasa, tetapi ia adalah perkara biasa untuk masalah ini berterusan walaupun selepas rawatan ini. Sesetengah orang yang CTS berakhir memakai pendakap selama bertahun-tahun, sama ada semasa mereka bekerja atau pada waktu malam pada waktu tidur. Masalah dengan ubat adalah bahawa dari masa ke masa ubat-ubatan ini boleh menyebabkan ulser, isu-isu pembekuan darah, dan masalah buah pinggang.

Jika rawatan yang pertama tidak bekerja, atau doktor menentukan bahawa kes itu adalah kes yang lebih serius, dia boleh menetapkan suntikan steroid ke dalam terowong tunnel. Ini mungkin agak menyakitkan kerana jarum mempunyai untuk menembusi ke dalam terowong. Rawatan ini membantu kebanyakan pesakit untuk tempoh beberapa minggu untuk beberapa bulan, tetapi sekali lagi masalah ini boleh berterusan. Sejak CTS adalah penggunaan kecederaan berulang-ulang, kecuali pesakit mengubah apa yang mereka lakukan yang menyebabkan masalah jika tempat pertama, kecederaan yang akan datang lagi.

Pilihan yang terakhir ialah pembedahan. Operasi ini biasanya dijalankan hanya dalam kes-kes yang paling serius di mana keadaan ini melemahkan dan mengganggu kehidupan seharian. Pembedahan ini bagaimanapun tidak mempunyai kadar kejayaan yang sangat baik, hanya 50-70 peratus daripada pesakit yang melaporkan bahawa mereka berpuas hati dengan keputusan dan bahawa sakit itu hilang.

Masalah di leher boleh menyerupai gejala-gejala Sindrom Carpal Tunnel. Jadi pertama pastikan bahawa masalah ini tidak wujud di sana. Perubatan semula jadi mempunyai, mungkin rawatan jangka panjang yang paling berkesan boleh didapati untuk CTS. Kombinasi akupunktur atau akutekanan jika jarum menakutkan anda, dan urut dengan minyak pati membantu melonggarkan otot-otot dan tendon dan melepaskan saraf mencubit. Minyak seperti pudina dan wintergreen adalah membantu bersama-sama dengan Sandalwood, Rosemary dan Halia. Minyak yang sama boleh digunakan jika masalah ini berasal di leher. Seperti biasa pastikan anda betul mencairkan minyak anda sebelum memohon mereka kepada kulit dan berunding aromatherapist jika anda mempunyai soalan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar